91062
Book
In basket
"Szkoły dla mniejszości narodowych, choć podporządkowane jednolitemu polskiemu systemowi szkolnemu i przepisom, pracowały jednak według zróżnicowanych zasad. Wśród nich znajdowały się placówki prowadzące nauczanie w językach ojczystych, szkoły z polskim językiem nauczania i obowiązkową nauką języków narodowych, ale też placówki prowadzące nadobowiązkowe nauczanie języków przodków. Ich funkcjonowanie było uzależnione zarówno od polityki władz partyjnych oraz państwowych wobec krajów macierzystych społeczności mniejszościowych, jak i założeń państwowego systemu oświatowego, poza którego strukturami nie mogły funkcjonować. Na ich działalność rzutowały nie tylko ogólnopolskie elementy systemowe, ale także stosunek do poszczególnych mniejszości, a co za tym idzie również do ich szkolnictwa, lokalnych władz i polskiego otoczenia. Miały one wpływ zarówno na warunki materialne, w jakich pracowali nauczyciele i uczniowie szkół mniejszościowych, jak i na liczebność dzieci, które uczęszczały do tych placówek. Wrogie nastawienie do mniejszości oddziaływało też na decyzje rodziców, którzy obawiali się, że posyłanie dzieci do szkół etnicznych spowoduje ostracyzm i niechęć wobec nich. "
Availability:
Dział Regionalny
There are copies available to loan: sygn. 376-054.57(438) (2 egz.)
Notes:
General note
Na podstawie rozprawy doktorskiej.
Bibliography, etc. note
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych na stronach 459-490. Indeks.
Reviews:
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again